רואה חשבון לעמותה – טיפים

רואה חשבון לעמותה טיפים 

קבלו מספר טיפים מרואה חשבון לעמותה שיעזור לכם לעשות סדר בהנהלת החשבונות.

סדר בהנהלת חשבונות הוא גם הוראת החוק. אבל, הוא חשוב גם כדי להעניק שליטה למנהלי העמותה.

לפני שתבחרו רואה חשבון לעמותה תבדקו שיש לו ניסיון בניהול עמותה. שכן רואה חשבון לעמותות נדרש בניסיון שאין לרואה חשבון שלא ניהל בעבר עמותה.

חשוב לעשות הפרדה בין הסוגים השונים של הכנסות העמותה ולהצהיר על כל אחד מהם בנפרד:

  • דמי חבר: הכנסות של העמותה ממנויים חודשים 
  • תרומות: תרומות מגופים פרטיים
  • הכנסות עצמיות: פעילות יזומה שמכניסה כסף לעמותה, כמו מכירת מוצרים או כניסה לאירוע.
  • הכנסות בשווי כסף: גם אם קיבלנו תרומה של ציוד יש להוציא קבלה על הציוד בסכום שווה ערך. קיבלתם שולחן, יש להוציא קבלה עבור שולחן.
  • תמיכות והקצבות: הכנסות המגיעות מרשויות מקומיות ומשרדי ממשלה.

אסור לחבר מספר משלמים בקבלה אחת. לדוגמא: אם החלטתם לקיים אירוע מסוים, ובאירוע קיבלתם תרומות ממספר תורמים יש להוציא לכל אחד מהם קבלה בנפרד.

כדי למפות ולהבין את ההכנסות וההוצאות של העמותה, מומלץ לתת ביטוי בהנהלת החשבונות לכל פרוייקט בנפרד, הפרדה מעין זו תעזור לרואה החשבון של העמותה להציג בפני המנהלים נתונים מדויקים כדי שיכלו לקבל החלטות בהמשך.

לדוגמא אם העמותה עושה גם הרצאות וגם מכירה בדוכנים בקניון, לכל אחד מהפרויקטים יש הוצאות והכנסות נפרדות ולכן ננהל בהנהלת החשבונות כל פרוייקט בנפרד.

עסקאות ברטר

עסקת ברטר היא עסקה בה מחליפים מוצרים או שירותים ללא העברת כסף בין הצדדים. עסקת ברטר היא עסקה לכל דבר. לכן, גם עבור עסקאות ברטר יש להוציא קבלה בשווי ערך העסקה, אי הוצאת קבלה על עסקת ברטר היא עבירה חמורה על החוק.

את הקבלות יש להוציא מיד עם קבלת התקבול (כסף או טובין). טיפ קטן שיעזור לכם במקרה של ביקורת הוא: במידה וקיבלתם צ’ק לרשום בחלק האחורי שלו את מספר הקבלה שהנפקתם.

טיפ אחרון לסיום:

יש להחתים את כל מי שמתעסק בכסף בעמותה, גם את המתנדבים – להוציא קבלה בעבור כל תשלום שקיבלו.

אם קורה מצב בו מתנדב בעמותה קיבל כסף ובטעות לא הוציא קבלה. קיומו של ההסכם יגן על העמותה מבחינה משפטית. במידה ואין הסכם חתום עלול לחול על העמותה נטל פלילי בגין קבלת כספים שלא בחוק

מנהלים עמותה?
צרו קשר. נשמח לעזור :)

דילוג לתוכן