המדריך לפתיחת עמותה – כל מה שצריך לדעת

קידום מטרות ונושאים ציבוריים חשובים, שלרוב אינם מקבלים מספיק מענה, מחייב הקמת ארגון – עמותה.
אשר באמצעות תרומות והעסקת אנשים יוכל לטפל בנושאים אלו. מהם השלבים בדרך לפתיחת עמותה?

 מהי עמותה?

קבוצת אנשים אשר חברו יחד כדי לפעול למען מטרה משותפת. והקימו מוסד ללא מטרת רווח (ובקיצור, מלכ”ר – מושג שחשוב שתכירו).
המשמעות היא, שהכספים אשר צובר הארגון, מטרתם לקדם, לעודד ולהעלות לשיח הציבורי מטרות ציבוריות שונות. בדרך כלל בתחומים חברתיים.

איך פותחים עמותה?

פתיחת עמותה כרוכה במילוי טפסים רבים והגשתם לרשם העמותות – הגוף שמאשר את רישום העמותות. ומפקח על פעולתן.
אולם עוד לפני שאתם מגיעים לשלב זה, עליכם לוודא שאתם אכן עומדים בתנאים הנדרשים.
על העמותה החדשה שהקמתם לכלול לפחות שבעה מייסדים.
המוכנים לחתום בשמם ולהצהיר שהם אחראים לניהולה התקין של העמותה.
על אף שהחוק מאפשר גם לשני אנשים בוגרים להקים עמותה ולהירשם ברשם העמותות,
בהמשך התהליך, כאשר תידרשו לפתוח תיק במס הכנסה ובמע”מ, שני אנשים לא יספיקו.


מילוי הטפסים

  • עליכם לבחור שם לעמותה, אותו רשם העמותות מאשר רק במידה והוא אינו זהה לשמה של עמותה קיימת (או אפילו רק מזכיר אותה). מאחר ורשם העמותות בוחן את שמה של העמותה תחת תנאים נוספים, מומלץ לבחור בין שניים לשלושה שמות אפשריים, על מנת שלא לעכב את התהליך.
  • בטפסים הנדרשים עליכם למלא מידע לגבי אופייה של העמותה שהקמתם. בשלב זה יש לבחור את מילותיכם הכתובות בקפידה, שכן מה שתציינו בטפסים הללו ישפיע על פעולותיה החוקיות של העמותה בעתיד.
  • בזמן הגשת המסמכים תוכלו לבחור אם לעשות שימוש בתקנון המצוי – תקנון אחיד וקיים, אשר בו תוכלו לשנות שני סעיפים בלבד, או להגיש תקנון עמותה משלכם. קחו בחשבון כי הגשת תקנון חדש יגרור זמן רב יותר של בחינת הבקשה שלכם.


אישור ניהול תקין

במידה וקיבלתם את האישור המיוחל מטעם רשם העמותות, תקבלו מסמך “אישור ניהול תקין”. מסמך זה יעיד כי הגשתם את כל הטפסים והמסמכים הדרושים לפתיחת עמותה לרשם העמותות, וכי ההתנהלות של העמותה מפוקחת ומאושרת, הן מבחינה פיננסית והן מבחינת הפעילות שלה.


סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

סעיף 46 מאושר הינו חלומה של כל עמותה. אם יהיה ברשותכם אישור שכזה, מי שיתרמו לפעילות העמותה שלכם יוכלו לבקש החזר מס על תרומתם. אישור שכזה מגדיל את הסיכויים שלכם לאסוף תרומות מגופים וחברות גדולים, ולכן חשיבותו גדולה עבורכם. הגשת הבקשה מורכבת מבירוקרטיה רבה, ומגיעה בסופה לאישור של ועדת הכספים של הכנסת, כך שחשוב להגיש את הבקשה בזהירות רבה, על מנת שאכן תקבלו את האישור המיוחל.


תפעול העמותה

הקמת עמותה אינה מסתיימת בפתיחת עמותה בלבד. על מייסדי העמותה לדאוג לחלוקת תפקידים ברורה והאצלת סמכויות על מנת לאפשר התנהלות תקינה ושוטפת של העמותה, והשגת המטרות אשר לשמן היא הוקמה. על אף שעמותה מוגדרת כמוסד שאינו למטרת רווח, עמותות מגלגלות כספים רבים המגיעים מתרומות וממענקי ממשלה, ולכן כל פעולות העמותה צריכות להיות מלוות בידי אנשי מקצוע שידעו להנחות את ועד העמותה.


מסמינימלי – העזרה שאתם מחפשים

אם החלטתם שברצונכם לפתוח עמותה, כנראה שאתם חדורי מטרה ומלאים בכוונות לעשות שינוי במשהו. על מנת שתוכלו לעשות זאת על הצד הטוב ביותר, תוכלו להשאיר את הצד הבירוקרטי והפיננסי לאנשי מקצוע שזהו תחום מומחיותם, ולהתמקד בדבר שלשמו התכנסתם. מסמינימלי מתמקצע בייעוץ מס בנושאים שונים, ובניהם גם הנהלת חשבונות לעמותות וארגונים ללא מטרות רווח, כך שתוכלו להיות רגועים שהעמותה שלכם בידיים טובות.

פתיחת עמותה הינה תהליך, הדורש איסוף של אנשים המאמינים במטרה אחת. הגשת כל המסמכים הדרושים לרשם העמותות.
פתיחת העמותה מותנה בקבלת האישורים הדרושים לשם כך.
אם ברצונכם לבצע את כל הפרוצדורה ללא טעויות ובאופן הטוב ביותר – תוכלו לפנות לייעוץ ולליווי מקצועי של מסמינימלי.

מנהלים עמותה?
צרו קשר. נשמח לעזור :)

דילוג לתוכן